Digitaal bankieren lukt 2,6 miljoen mensen niet (goed)

Ook gehoord of gelezen afgelopen week? De Nederlandse Bank onderzocht het betalingsgedrag in NL en ontdekte dat zo ’n 2,6 miljoen mensen veel (soms zelfs onoverkomelijke) moeite hebben met digitaal bankieren. En dat op het moment dat veel leveranciers stoppen met een decennia oud betalingssysteem: de acceptgirokaart (ook de Belastingdienst stopt daarmee). Contant geld raakt ook steeds verder in het verdomhoekje (in NL althans), het betalingsverkeer wordt ons dus inderdaad steeds moeilijker gemaakt.

Ik denk niet dat er veel ondernemers zijn die onder die 2,6 miljoen vallen (want dan red je het als ondernemer niet lang natuurlijk), maar onder hun klanten zullen er misschien wel veel zitten. Dat is ook een van de redenen waarom je steeds meer betaaldienstverleners en tussenpersonen ziet ontstaan (Mollie, Tikkies, Betaalverzoeken, etc.) om het allemaal makkelijker (en ook sneller) te maken. Het probleem voor ondernemers is dan wel: die diensten kosten allemaal extra geld en aan de ontvangende kant zijn ze boekhoudkundig ook lang niet allemaal handig georganiseerd (om niet te zeggen soms onnoemelijk bewerkelijk). Betalingsverkeer: het blijft lastig goed te regelen (behalve als je alleen met cash geld werkt, maar ja….). Los van het betalingsverkeer: de overheid maakt het ons allemaal ook wel steeds moeilijker en ingewikkelder, misschien moeten we daar eens beginnen het leven weer wat eenvoudiger te maken. Toch?