Wie kijkt er dan mee? Niet alleen je vrienden blijkt dus, maar ook je (aanstaande) werkgever, klant en/of opdrachtgever. Dat wisten we natuurlijk eigenlijk ook al wel, maar het wordt steeds professioneler. In de Volkskrant deze week een heel verhaal over de nieuwste ontwikkelingen op digitaliseringsgebied. Je wilt een lening of een creditcard?
Dan loop je dus de (gerede!) kans dat de kandidaat gelduitlener eerst even je psychologisch en financieel profiel aankoopt om te zien of jou geld lenen wel zo ’n wijs besluit is. Lijkt het erop dat je te makkelijk valt voor impulsaankopen? Jammer dan. Teveel present op party’s? Jammer dan.
Blijkbaar zijn er vorig jaar dus al een miljoen Nederlanders zo beoordeeld en dat gaan er dus meer worden, aldus de directeur van het bedrijf dat die adviezen verkoopt (dus ‘wij van wc-eend’ waarschuwing!).
Een stap verder is natuurlijk dit soort analyses koppelen aan je echte financiële gedrag (je bank weet daar alles, zo niet veel van), je boetedossier bij het CJIB, je inkomens- en belastinggegevens en (ik noem maar wat) en wat je aan boeken in je boekenkast hebt staan.
Raar? Google eens op ‘social credits China’, daar bestaat al zoiets. Passen jullie dus een beetje op, op sociale media? Alleen maar nietszeggende en vrolijke berichtjes plaatsen dus… oh, dat deed je al? Okay!