Belastingdienst: ik wil ook even in je mailbox kijken

Klink dat raar? Ja hè? En toch blijkt dat te gebeuren, aldus dit artikel. Zeker, in principe behoren alle relevante zaken (offertes, brieven, facturen, agenda ‘s, kassa-afslagbonnen, tellijsten e.d. ) tot het gebied dat de Belastingdienst mag onderzoeken bij een belastingcontrole, maar de (hele) mailbox? In principe ook je mailbox ja, maar alleen indien en voor zover daar informatie in staat die relevant is, of kan zijn, voor het controleren van wat je als ondernemer vindt dat je omzet, kosten en winst zijn. Het zomaar een archiefkast openmaken en de inhoud van alle ordners doornemen is not done, net zoals al je mailberichten lezen.

Informatie uitwisselingen met advocaten en/of notarissen is wettelijk uitgesloten van het inzagerecht van de Belastingdienst, net zoals uitwisseling met je artsen. Ook mailwisselingen met je administratie/fiscaal adviseur zijn no go, niet op basis van de wet, maar op basis van rechterlijke uitspraken.
Blijft dus de vraag: mag de Belastingdienst je hele mailbox lichten? Nee dus, maar ze proberen het soms blijkbaar toch en dan heb je misschien wel een probleem. Dat je het dus weet: je mailbox is minder ‘geheim’ dan je denkt.