Hebben we de Coronacrisis min of meer doorstaan, komt er waarschijnlijk een nieuwe bak met ellende op ons af: een recessie. Althans dat zeggen veel economen en nu ook de voorzitter van de grote werkgevers, een langdurige recessie zelfs. Een sterk stijgende inflatie was er al, een rentestijging ook en toen kwam daar de Russische inval in Oekraïne bovenop en zowel Rusland als Oekraïne leveren nogal wat noodzakelijke (grond-)stoffen.
Een nieuwe oliecrisis dus, of gaat het allemaal wel meevallen?
Tja. Wat doe je eraan, of ermee?
Goed nadenken lijkt mij.
Wat kunnen de gevolgen zijn voor je klanten, voor je leveranciers en andere samenwerkingspartners? Wat gaat de overheid doen? Wat gaan je concurrenten doen? Sta je zelf commercieel en financieel sterk (genoeg)? Potentiële risico’s & bedreigingen? Kansen? Op welke zaken, ontwikkelingen en cijfers moet je vooral goed gaan letten?
Ik heb in mijn leven 3 behoorlijk ernstige economische crises meegemaakt, zakelijk overleefd en klanten daarmee geholpen. Want ja, dat kan dus. Maar huilend in een hoekje zitten afwachten tot de spoken weer verdwenen zijn is meestal niet de goede oplossing. En soms ook weer wel.
Goed nadenken dus, maar dat schreef ik al. Wijze les: keep your powder (geld) dry and your head up!