Big Techs op de betaalmarkt, onderzoek

Als er één lucratieve markt is, dan is het de betaalmarkt. Ja: dat is ook een markt, met aanbieders en kopers (ja, koper daar ben jij ook). Alleen was die markt tot voor kort bijna alleen voorbehouden aan de banken. Maar tijden veranderen en we zien overal allerlei andere vormen van het regelen van betalingen opkomen, allemaal bedrijven die ook een graantje willen meepikken van die markt.
Nog niet opgevallen, die andere vormen? AfterPay, Adyen, PayPal, ik noem er maar een paar die er inmiddels vast een aardige cent aan verdienen. De overheden vinden dat prima: meer innovatie en meer concurrentie. Tot nu toe zie ik (en ik zie natuurlijk wel wat, in al die boekhoudingen) niet dat het er allemaal goedkoper op wordt, zacht gezegd. Integendeel zelfs. En makkelijker trouwens ook niet.
Hipper wordt het allemaal wel en hip zijn heeft natuurlijk ook een prijs. Toch?
Maar goed, de overheid (via de ACM) gaat eens praten met the usual suspects experts om te kijken hoe, wat, wie en hoe. Misschien moeten ze in dat onderzoek ook maar eens wat gaan rondsnuffelen in de boekhoudingen van allerlei bedrijven en instellingen in plaats van alleen maar weer te gaan praten met de bekende incrowd. ’t Is maar een idee……