Goh, je verwacht het niet: de ABN verhoogt haar tarieven (weer). Deden de andere banken trouwens ook hoor, dus geen reden om spoorslags te paard naar groenere weiden te gaan zoeken.
Wat me echter vooral opviel was dat ‘de bank’ geld gaat rekenen voor papieren bank-afschriften en wel € 0,60 per maand, dus € 7,20 per jaar voor 12 enveloppen met inhoud. Dat (geld rekenen) doen inmiddels meer banken en het valt me steeds vaker op dat hun klanten dan maar voor de ‘goedkope(re) variant’ (want ‘gratis’) gaan: de digitale beeldschermvariant dus. Modern en je moet met je tijd mee, je zegt het.
Maar handig en/of goedkoop? Nah. Voor ondernemers bedoel ik dan. Want die moeten die digitale bankafschriften dus 7 (straks 10?) jaar bewaren en dat -zo blijkt vaak- is dus bepaald niet gratis, zeker als je ze niet zelf gelijk download en bewaart.
Ik blijf helaas een warm voorstander van die ouderwetse papieren dingen: makkelijk te bewaren, je hoeft zelf niets extra ’s te doen en het bespaart je papier en printerinkt en -slijtage, dan wel een externe backup-HD. En eentje kwijt zijn, opnieuw opsnorren en doormailen kost werk, tijd en dus ook geld (een kwartiertje extra werk van/voor mij en je hebt een jaar kosten er al weer uit…). En ze zijn goed voor de werkgelegenheid (van de postbode, de papier- en inktindustrie), dus ik zie het ook als een soort alternatieve crowdfunding voor oude beroepen. En…. die kosten zijn gewoon fiscaal aftrekbaar, dus de fiscus ‘subsidieert’ het ook nog eens voor – zeg- 50%.
En dat allemaal voor (dus) € 3,60 per jaar, netto.