Belastingdienst schrijft nieuwe regels op voor ‘afrekensystemen’

Winkels, horeca, eigenlijk alles en iedereen die ter plekke met de klant afrekent kent het: het ‘afrekensysteem’, vroeger (toen het financiële leven nog simpeler was) ook wel kassa genoemd. Sinds de automatiseringsgolf (c.q. -golven) is het financiële leven behoorlijk ingewikkelder geworden met PIN-passen, Creditcards, digitale betalingsvormen zoals Applepay, SumUp e.d. En natuurlijk ook nog gewoon ouderwets contant geld.

De mogelijkheden tot fouten, verdwijnend geld en fraude zijn onderhand bijna eindeloos geworden en de Belastingdienst probeert daar natuurlijk op alle mogelijke manieren een vinger achter te krijgen. Tot kort geleden gold er een brochure waar de regels voor afrekensystemen in beschreven stonden, maar die brochure was inmiddels zo achterhaald dat het hoog tijd was voor een nieuwe aanpak en die is er nu.
Eigenlijk komt het er in het kort op neer dat leveranciers van ‘afrekensystemen’ hun systeem vooraf kunnen (of beter: moeten) laten toetsen en als het systeem de toets doorstaat is het wat betreft de Belastingdienst een aanvaardbaar en bruikbaar systeem. Geen toets? Dan loopt de ondernemer het risico op ernstige problemen, of op zijn minst veel gedoe.
Check dus of jouw systeem het zo gewenste keurmerk heeft!